מסע בדרך לשלם

2012 מתחת להר
  • השתתפותי
  • הפקת מקור
  • אמנות ציבורית
  • מפגש
  • שיח
שתפו
twitter
facebook
מציאות ואמנות לצדי כביש מספר 1


מסע בדרך לשלם היה מסע רגלי של שבוע לירושלים בהשתתפות קהילה של אמנים, אנשי רוח ואקטיביסטים מהארץ ומהעולם. בהשראת המחאות החברתיות בישראל ותנועת ההתנגדות הגלובלית, הפרויקט בקש לשאול מה צריכה להיות האידאה החברתית-תרבותית שלנו כיום וכיצד ניתן לממש אותה. תוך שמירה מתמדת על המתח שבין אוטופיה ומציאות, ‘’האח הגדול’’ ושינוי חברתי, מטרת המסע הייתה ליצור קהילה זמנית של כ-25 משתתפים אשר יוצרים, הולכים, מדברים ובעיקר חולקים חוויה משותפת בדרכים לירושלים של מעלה.

 



צילומים: יובל יאירי

נקודת המוצא לפרויקט היתה ההנחה כי הליכה, כאקט של התבוננות עצמית ורפלקסיה על הסביבה, מאפשרת מרחב שבו אנשים מקהילות שונות יכולים ליצור קשרים משמעותיים ולדמיין עתיד שהוא מעבר למציאות הקיימת. מסע בדרך לשלם היה ניסיון להיפרד מהיומיום הצרכני והעמלני למשך שבוע אחד, ולפנות זמן ומקום ליצירת אלטרנטיבה המתקיימת בשולי הכביש המהיר לירושלים.

מסע בדרך לשלם לא היה רק מסע של הליכה. הוא היה גם מסע של יצירה. בקשנו מהאמנים ליצור עבודה השואבת מתוך הפרקטיקה האמנותית-חברתית ולקיים אותה במהלך המסע. עבודה מילולית או פרפורמטיבית, פעולה הקשורה ליום יום של המסע או אירוע חד פעמי, אקט שיתופי או אוטונומי. עבודה שנוצרה לפני תחילת המסע והוצגה במהלכו, או פעולה הנרקמת תוך כדי צעידה. השאלה המנחה שעמדה בבסיס היצירה האמנותית היא כיצד הפרקטיקה האישית של האמן יכולה להאיר ולהוסיף לרעיונות שהמסע בדרך לשלם בעצם קיומו, בקש לחקור. במילים אחרות, יצירה במסגרת של קבוצה תוך כדי תנועה, המציגה ובוחנת את הדרכים אל השלם.

מסע בדרך לשלם לא היה רק מסע של הליכה ויצירה. אלא גם פעולה שתהתה על משמעותה תוך כדי עשייה. המסע, כשלם, היה גם יצירה דוקומנטלית - יצירה שמתקיימת בתחומי רשת האינטרנט, ששודרה בשידור חי ורצוף לאתר ייעודי וכללה תיעוד של העבודות המתקיימות במסע, שיחות, הווי, היכרות עם המשתתפים, רגעי יצירה, עניין ומתח לצד רגעי שעמום ומנוחה - יצירה שמאתגרת את ההבחנות הסבירות בין אמנות וחיים. קבוצת היוצרים שקיימה את המסע בדרך לשלם צעדה כך שהפעולה-יצירה האמנותית היתה למעשה גם רצועת שידור בתוכנית מציאות מסוג אחר: חד פעמית או יום יומית, שהתכתבה עם פעולת התיעוד או התנכרה אליה, פתתה את הצופים או כוונה רק אל חברי הקהילה.

המסע הסתיים במאהל בירושלים, בו הציגו המשתתפים במסע את היצירות שנוצרו במהלכו.

ירושלים

עלה בתאריך: 21 ביוני 2012

המשתתפים: יונתן אבישי (צרפת), יובל בן עמי, עדן בנט, יעל ברדה, מוחמד ג'בלי, יוסי גינסברג, איתי דרווי, אבנר עמית, כרם הלברכט, מרקה ולנטה (ארה"ב-הולנד), לביא זיטנר, רפרם חדד, מאיר טאטי, נרקיס טפלר, רנן מוסינזון, פורת סלומון, ביק ואן דר פול (הולנד), נח פישר (ארה"ב), תהל פרוש, יונתן קרן (הולנד), חיה רוקין, רותם רוזנטל

אמנים מתעדים: יובל יאירי, מורן גוטמן ואריק פוטרמן - נו קוסט, שניר קציר, יאיר מוס, אוהד שם טוב

יוצר ומנהל הפרויקט: גיא ברילר, מנהל אמנותי שותף ועורך תוכן: גלעד רייך, הפקה: נועם כוזר, מנהל אמנותי, עונת התרבות בירושלים: איתי מאוטנר