אמנית העיר

2012 מתחת להר
  • הפקת מקור
  • אמנות ציבורית
  • מפגש
  • שיח
שתפו
twitter
facebook
תכנית רב-שנתית לשהויות אמן בעיריית ירושלים



אמנית העיר הוא פרויקט ששילב אמנים במסגרת עבודת העירייה השוטפת. לראשונה בתולדות האמנות והשלטון המקומי במדינת ישראל, שהו אמנים במחלקות שונות בעירייה למשך כשלושה חודשים (מאי-יולי 2012), למדו להכיר את צוות העובדים, את פעולות המחלקה, ופתחו יחד עם העובדים וההנהלה עבודות אמנות מתוך מרקם פעולתה של העיריה.
פירות התהליך צמחו מהחומרים וההתרשמויות שנאספו על ידי האמנים - הם יכלו להציע פעולות חדשות שרלוונטיות לעבודת המחלקה; התערבות אמנותית בפעילות קיימת ואולי משהו אחר ובלתי צפוי. צירוף האמן למחלקה אפשר כר פורה לשיתופי פעולה יצירתיים, שעשו שימוש חדש במשאבים ובנכסים של הציבור.

 



צילומים: חיים יפים ברבלט

כנס: אמנים במוסדות ציבור
הכנס הציע שער כניסה למגרש המשחקים הענק ששמו הדמוקרטיה הישראלית ומוסדותיה השלטוניים. בכנס דנו בפרויקט הנסיוני 'אמנית העיר' שהחל במאי 2012 ובמסגרתו שוהות אמניות במחלקות עיריית ירושלים. הפרויקט הווה תקדים לבחינת תפקידם של אמנים בתהליכי קבלת החלטות במדינת ישראל והציע מודל לפעולה אמנותית מעורבת-מוסדית לטובת קידום מחשבה אזרחית חדשה. דנו במושגים התיאורטיים המתעוררים סביבו והצגנו את האמנים, הערים והמדינות שפעלו כך בעבר.

אמנות מעורבת-מוסדית מתרחשת במוסדות ציבוריים, פועלת בכוחו של השלטון ומשתמשת במשאבים המשותפים. בלב הפרקטיקה הזו נמצאת התפיסה של האמן כבעל תפקיד הלוקח חלק פעיל במערך המוסדות הציבוריים, אלה המארגנים את הפעולה והמשמעות המשותפת של החברה. זאת בהמשך לשרשרת ארוכה ויפה שנמשכת מאות בשנים של אמנים הפועלים כנגד תפישת האמנות כבידור, קישוט או סחורה. תפישה זו מסמנת את האמן כבעל מקצוע הכרחי בכל מוסד ציבורי, איש רוח וחומר הנחוץ לחייה הבריאים של העיר והחברה.

תכנית הכנס:
דברי פתיחה: ניר ברקת, ראש העיר ירושלים
הצגת המודל: גילי קרז'בסקי, אוצרת "אמנית העיר"
על השהות במחלקות: טלי קרן, אמנית העיר, מחלקת תכנון
אמנון ארבל, ראש מחלקת תכנון,
החזן דובל'ה הלר
אמנות הטרונומית: על תפקידו הציבורי של האמן: פרופ' אוליבר מרכרט,
המחלקה לסוציולוגיה, אוניברסיטת לוצרן והאקדמיה לאמנות בדיסלדורף (בשפה האנגלית)
. מגיבה: ד"ר גליה בר אור, אוצרת ומנהלת המשכן לאמנות, עין חרוד
סיכום הפרויקט והצגת החזון לעתיד: יוסי שרעבי, ראש מינהל תרבות ופנאי, עיריית ירושלים

על האמניות:
רותי סלע למדה תואר ראשון באמנות באקדמיה בצלאל ותואר שני בקולנוע באוניברסיטת תל אביב. כיום היא מלמדת אמנות במדרשה בבית ברל, באוניברסיטת חיפה ובמכון אבני. בין התערוכות בהן השתתפה: מניפסטה 8, הביאנלה בברלין, הביאנלה באיסטנבול, הביאנלה בסידני, ועוד. עבודותיה הוצגו במוזיאונים דוגמאת הג'ה דה פום בפריז, הטייט בלונדון, ומוזיאון ZKM בגרמניה. בין הפרסים בהם זכתה: פרס אנסלם קיפר מטעם קרן וולף, פרס עידוד היצירה ואמן צעיר של משרד החינוך. בשנת 2009 יזמה והקימה יחד עם מעין אמיר את פרויקט האמנות "אקסטריטוריה" עליו זכו בפרס כבוד מטעם אונסק"ו.

סלע פועלת כאמנית באגף המשפטי של עיריית ירושלים. במהלך שהותה שם היא מתעדת את עובדי האגף והישיבות.

טלי קרן למדה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, ב-Rhode Island School of Design, ארה"ב; וסיימה בהצטיינות את לימודיה במחלקה לאמנות בבצלאל. היא זכתה במלגות ופרסים שונים ביניהם: פרס הצטיינות מטעם ראש עיריית ירושלים, פרס הצטיינות, בצלאל, פרס קרן משפחת אוסטרובסקי ובתחרות לוידיאו ארט וקולנוע ניסיוני, פסטיבל הקולנוע הבין לאומי, ירושלים (2010). היא קיבלה מענקי פיתוח מהקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וארטיס. עבודותיה הוצגו בגלריות, תערוכות ופסטיבלים שונים, ביניהם: מוזיאון שרלוטנבורג, קופנהגן, דנמרק; מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; גלריה יפו 23, ירושלים; הביאנלה לוידיאו ארט, המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב; גלריה זומר, תל אביב, ועוד.

קרן פועלת כאמנית במחלקת התכנון של עיריית ירושלים, שם היא ממפה באופנים שונים את פעילות המחלקה, נפגשת עם עובדיה, קוראת חומרי ארכיון ועוד.

עיריית ירושלים

עלה בתאריך: 4 באוגוסט 2012