אוטואוכל - היום ה-18

2013 אוטואוכל
  • השתתפותי
  • הפקת מקור
  • קולינריה
שתפו
twitter
facebook
מורן מזרחי הקונדיטורית והבעלים של "קפה מזרחי" בשוק || ארוחת ילדים במשכנות שאננים


כתב: אסף גברון / צילם: אסף עברון

אז במיוחד למען מנת הילדים שרקחה עבור האוטואוכל מורן מזרחי מקפה מזרחי המעולה בשוק, סחבתי איתי מתל אביב את הדור הבא – גלי, 6 – כדי שתחווה דעה. כלומר, במיוחד למען מנת הילדים של מורן מזרחי, ואולי גם קצת בגלל שנגמרו הקייטנות והשמש טיגנה סופית את המוח ולכולם נגמר הכוח וכמו עדרי הילדים שפוקדים בימים אלו משרדים, סניפי בנקים - אפילו במוסך קיבל את פניי הרכב שלי בנו הטינאייג'ר של המוסכניק! – כך הצטרפה גלי לעבודת יומו של אביה



צילומים: אסף עברון

נעבור ברשותכם היישר לרגע האמת, מוצא פיה של הילדה שאכלה את מנת הילדים, דור שני למשפחה מכובדת של מבקרי מזון מהיר:

"מה את אומרת, זה טוב?"

"תכף נגמר לי הקטשופ."

"מאוד רך הצ'יפס, אה?"

"נגמר לי כל הקטשופ."

כן. אז אולי בכל זאת נחזור כמה דקות אחורה, כדי להבין על מה ולמה. מורן מזרחי היא נצר למשפחת מזרחי המפורסמת משוק מחנה יהודה שהפכה למנהלת, השפית והקונדיטורית של בית הקפה המשפחתי בלב השוק – מה שעשה אותה בסביבות גיל שלושים לאחת הנשים היחידות שמנהלות עסק בשוק הכה-גברי הזה. חוץ מזה מורן היא גם אמא של אחינעם בת השמונה, ולכן כשאסף גרניט ממחניודה קרא לה לדגל לאוטואוכל, היא החליטה ליצור מנת ילדים ולנצל את העובדה שעמיתה ליצירה הוא שף גורמה, כדי לשדרג את המנה הזאת מהסטנדרט התעשייתי, הג'אנקי, המזיק לבריאותם ילדים וגם מזלזל בהם לדעתה.

לאחר טסטים רבים על ילדים שונים, היא הגיעה למנה המבוקשת. לא, היא לא הכינה לקטנים קציצות עדשים וסלט בורגול עם סלק ואוכמניות – היא לא מנסה להמציא את העולם מחדש, היא סתם חכמה. הפריטים בארוחת הילדים עדיין היו אצבעות דג מטוגנות, צ'יפס, לקינוח קפקייק שוקולד, ובצד מיץ תפוחים. אבל: פירורי הלחם שבציפוי הדג היו נטולי גלוטן; הדג שבתוך הציפוי היה טרי להפליא; הצ'יפסים היו אפויים ולא מטוגנים; הקטשופ היה אורגני; בקאפקייק לא היה קמח; אף טיפת חלב לא היתה מעורבת; ומיץ התפוחים לא היה גוש סוכר שהומס בקצת מים וצבע מאכל. כל זה היה ארוז להפליא בקופסת טייק אוויי מקרטון – מן הסתם נטול עץ – שהועתקה במבנה ממקדונלדס אבל נראתה כל כך הרבה יותר יפה, מבחוץ ומבפנים, ואפילו כללה שתי מתנות – פריזבי מיניאטורי וכדור גומי קופצני עוד יותר מיניאטורי (ואולי כאן המקום לתת מילה טובה להפקה המטורפת של אוטואוכל, שלא רק שמצליחה לייצר מדי יום את ההפנינגים השכונתיים המשמחים האלה ולהזין מאות אנשים באוכל טעים ומוקפד, אלא גם להוציא אל הפועל מוצרים מיוחדים וחד פעמיים כמו קופסאות האוכל האלה).

"אתה יודע מה מדהים, אבא?"

"מה מדהים?"

"שזה הכול בלי חלב ובלי גלוטן."

"באמת? מה זה גלוטן?"

"... אפשר לעשות גלגלון?"

לפחות היא הקשיבה להסברים. גם זה משהו בימינו.

לכבוד ההתמקדות בילדים, הובאה מפסטיבל תיאטרון הבובות תיבת נגינה, שהנגן שלה ניסה להתחרות, בלי הצלחה גדולה, בבוב מארלי שבחרה מורן להשמיע מהאוטו. כרגיל, האוטו היה עמוס בתורים ותוך זמן לא רב נגמר האוכל. גלי עשתה גלגלונים מול החומות ואז ביקשה לראות מקרוב את טחנת הרוח של מונטיפיורי, שלתדהמתי פעלה – אני לא חושב שאי פעם ראיתי את הכנפיים האלה זזות. מאחורי הדלפק אסף גרניט נראה קצת עייף משבעה-עשר אוטואוכלים מצטברים, ומורן מזרחי הפגינה מסירות שלא ראיתי כמותה מאורח או אורחת של האוטואוכל עד כה – היא לא עזבה את העמדה אפילו לשנייה אחת עד שנגמרו המנות, כלשצדה אחינעם המקסימה מפגינה מסירות שלא מביישת את הפירמה.

לרגע זה כמעט נראה נורמלי, אפילו הולנדי: משפחות על הדשא, גלי עושה גלגלונים במדרון, כפות העץ של התחנה משבשבות את האוויר, בוב מארלי, קטשופ אורגני. ואז אתה מפנה בטעות את המבט אל החומות ונזכר איפה אתה נמצא.

"תכתוב עליי? הבטחת לי," גלי הזכירה לי בדרך החוצה, וקילפה בזהירות מופתית את מדבקת האוטואוכל ששנוררה ממישהו.

"אני אכתוב אם תגידי לי מה חשבת על הארוחה."

"זה טעים נורא, וזה נורא טעים ומתוק."

"גם הדג היה מתוק, או רק הקאפקייק?"

 

מנת ילדים: פיש אנד צ'יפס וקאפקייקס שוקולד / מורן מזרחי
4 מנות
ללא גלוטן וללא חלב.

מה צריכים

לדגים


4 נתחי פילה דג דניס, בלי עצמות והעור, חצויים לאורך ל-2 רצועות
2 ביצים
1 שן שום כתוש
מלח, לפי הטעם
פלפל שחור, לפי הטעם
1 כוס פירורי לחם ללא גלוטן
שמן זית, לאפיה

לצ'יפס


4 תפוח אדמה בגודל בינוני, מקולפים וחתוכים לצ'יפס
מלח, לפי הטעם
שמן זית, לאפיה

מה עושים

.1 להכנת הדגים, מחממים תנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
.2 טורפים את הביצים בקערה בינונית. מוסיפים את השום הכתוש, מתבלים במלח ופלפל ומערבבים היטב. משרים את רצועות הדג בתערובת 15 דקות.
.3 מניחים את פרורי הלחם בקערית שטוחה. מצפים את נתחי הדג בפירורי הלחם לכיסוי מושלם ומניחים בתבנית. מזלפים מעל מעט שמן זית ואופים 5-6 דקות, עד להזהבה. 
.4 להכנת הצ׳יפס, מחממים תנור ל-250 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
.5 מניחים את מקלות תפוחי האדמה בקערה, מתבלים במעט מלח ויוצקים מעט שמן זית. מערבבים לכיסוי ומסדרים בשכבה אחידה בתבנית האפיה. אופים בתנור 15 דקות. מורידים את חום התנור ל-180 מעלות ואופים 6-10 דקות נוספות. כשהצי'פסים מוכנים הם צריכים להיות שזופים מבחוץ ורכים מבפנים.
.6 מגישים חם, עם קטשופ.
קאפקייקס שוקולד
20 מיני קאפקייקס

ללא גלוטן וללא חלב

מה צריכים


150 גרם שוקולד מריר (53% מוצקי קקאו), קצוץ
120 מ"ל שמן צמחי
3 ביצים
3 חלמונים
70 גרם סוכר, דמררה או קנים
40 גרם קמח 'תמי' לעוגות ( קמח מדגנים ללא גלוטן )

מה עושים

.1 מחממים תנור ל-180 מעלות.
.2 ממיסים את השוקולד בסיר אידוי כפול (אמבט מרים). מוסיפים את השמן ומערבבים למסה אחידה. 
.3 בקערה של מערבל מזון, מניחים את הביצים, החלמונים והסוכר ומקציפים עד לתערובת תפוחה ובהירה, כ-10 דקות. מוסיפים את השוקולד המומס ומערבלים. מוסיפים את הקמח בהדרגה ותוך כדי ערבול.
.4 מחלקים את הבלילה לגביעי נייר או תבנית שקעים לקאפקייק ואופים בתנור 6-7 דקות.

משכנות שאננים

עלה בתאריך: 6 באוגוסט 2013