נקודת ציון - היום החמישי

2014 נקודת ציון
  • הפקת מקור
  • מוסיקה
  • רדיו
  • שיח
שתפו
twitter
facebook
תחריר - בר לתרבות מזרחית / היכן מתחיל והיכן נגמר המזרח?


ביום רביעי התמקמנו בלב שוק מחנה יהודה, אחרי סגירת הדוכנים ורגע לפני שהשוק הופך לזירה לילית שוקקת. פתחנו שידור ליד בר התחריר, ששם לו מטרה לעסוק בתרבות מזרחית, ועסקנו גם אנחנו בגבול הפיזי והמטפיזי בין מזרח למערב. אייל שגיא ביזאווי נתן לנו את נקודת המבט שלו על הקשר בין תרבות מזרחית לערבית, המשורר רועי חסן הרעיד את השוק כשדיבר על שירה מזרחית והקריא את שירו "במדינת אשכנז", והסטנד-אפיסטית גלית חוגי דיברה איתנו על הומור מזרחי והציגה את ההבדלים החשובים באמת בין מזרחים לאשכנזים והבעלים של הבר,  יאיר כוכב, הציג את האני מאמין שלו.



לדיון במזרח-מערב קדמה שיחה עם יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, שמעון דרוויש, שהתייחס לתקופה הקשה שעברה על השוק בקיץ האחרון, קיץ שהזכיר תקופות שכולנו מעדיפים לשכוח של  פיגועים, שנאה ועיר מדממת. דרוויש בחר לדבר דווקא על דו קיום, על אחווה פנימית ועל רצון לאחות קרעים ולא להנציח או ללבות אותם.

הנה כמה רגעים נבחרים מהלילה רווי האלכוהול בשוק: 
"אני פה במזרח התיכון. אני לא רוצה ברלין, אני לא רוצה לונדון. אני רוצה לבקר בהן, כמובן, אבל לא מעבר לזה. אני גר במזרח התיכון ואני חלק מהמקום הזה. לי ועוד איך יש פרטנר, לא רק לשלום אלא גם לבילויים ולריקודים ולהרבה מעבר. מי שאין לו פרטנר שילך לגור במקומות בהם הוא כן ימצא לו פרטנרים" (אייל שגיא ביזאווי)

"יותר כיף להיות אשכנזים. אתם מרגישים אשמים הרבה, וזו תחושה נעימה. ויותר קל לכם להיות בדיכאון. כל הלוק המזרחי, באופן כללי, זה לא לוק שנראה לוק של כירורג. זה לא נראה כמו אדם שהולך להציל את העולם. זה יותר אנשים שעושים שמח. אנשים שעושים כפיים, דברים שאני פחות טובה בהם באופן כללי" (גלית חוגי)

"הגיע הזמן שבאמת הצד השפוי יפגין את כוחו, ולא את כוחו בזרוע, הן אצלנו היהודים והן אצל הערבים, נגד כל גורם, אדם או קבוצה שבאמת רוצה לגרום להרס של גשרים שנבנו שנים ולא הרבה מהם נשארו אבל אני חושב שהגיע הזמן להבין שאין מה לעשות וצריך לחיות ביחד. הרוב השפוי צריך להתחיל להתעורר, לא בהתלהמות, לעשות את זה באהבה, בשמחה ולהחליף את כל האלימות בתרבות, ברגישות, באהבת האדם, כי בסופו של דבר חבל על כל רגע לאבד במלחמות, וכולי תקווה שזה יהיה" (שמעון דרוויש)

לשמיעת התוכנית המלאה

מרכז העיר

שדרן: איתי מאטונר

עורכים: עידו בלאס ואריאל אדירם

מפיק: נועם כוזר