מארק אליהו ואנסמבל המקאם - גרסת ירושלים

2015 פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת
  • הפקת מקור
  • מוסיקה
  • בינלאומי
  • מפגש
שתפו
twitter
facebook


המקאם (בעברית: מקום) מהדהד במזרח הקדום כבר יותר מ-3,000 שנה. התורה המוסיקלית הקדומה, ששורשיה בחכמי אשור, בבל, יוון, פרס וכנען, שזורה בהיסטוריה ובהווה של כמעט כל מה שאנחנו שומעים כאן - מטוהר הקדושה, דרך המוסיקה הפופולרית ועד לתרועות המלחמהעבור מארק אליהו, אחד היוצרים הבולטים והמגוונים בארץ, החיפוש והלימוד של המאקם הפך לפרויקט חיים ולחלק מתהליך הגדרת זהותו. הוא עבר מיוון ועד אזרביג'אן וגילה תור-זהב יוצא דופן של מאסטרים שמשלבים בטבעיות את המסורת עם החדשנות.

 באנסמבל המקאם, ביקש מארק אליהו להגשים את חזונו ולקבץ לירושלים את פורצי הדרך של המקאם מהמזרח כדי ליצור שפה משותפת דווקא כאן ודווקא עכשיו. במסגרת הפרויקט, עלו לירושלים ארבעה מאסטרים, משלוש ארצות במזרח ויצרו, יחד עם נבחרת מוסיקאים מקומיים בראשות מארק ואביו פרץ אליהויצירה משותפת המבוססת על העבר וצופה אל העתיד.

 שיאו של הפרויקט בערב אחד, שבו הבימה הקסומה של אולם הקונצרטים של ימק"א התמלאה בכישרון מכל רחבי המזרח הקדום. הנגנים ישבו יחד זה לצד זה, לב מול לב, כלי מול כלי והמסע המשותף, שנמשך כבר חודשים ארוכים, התחבר למופע קסום ומרגש במיוחד.

 המופע, כך אנחנו מאמינים ומקווים, הוא רק תחנה ראשונה במסע ארוך של דיאלוג רב משתתפים, עשיר בדיאלקטים ומשופע בניבים תרבותיים - שכולם מדברים שפה משותפת: שפת המקאם.

הועלה ב-31 באוגוסט 2015

 



צילומים: נועם שוגנובסקי

חברי האנסמבל:

Beyim Khanum Mirzoyeva  (אזרבייג׳ן) - שירה

מילדותה, נחשבה לזמרת יוצאת דופן שזכתה לפרסים רבים בתחרויות מקומיות ובין לאומיות. מאסטרית בשירת ה-Magam האזרי, משמשת כיום כמרצה וכסגנית מנהלת הקונסרבטריום הלאומי בבאקו.

 Malik Mansurov (אזרבייג׳ן) - טאר

מאסטר הטאר הגדול מאזרביג׳אן, נחשב לאחד המשפיעים והמובילים ביצירה על הכלי. מרצה בקונסרטוריום בבאקו, חבר באנמסבל הנודע של אלים קאסימוב.

 Santosh Kumar Mishra (הודו) - סרנגי

ראש אסכולת ורנאסי בנגינת סראנגי, דור 14 למשפחת מוסיקאים עם ידע יחודי לעיר ורנאסי בתחום הראגות והמוסיקה העתיקה של הודו.

מלמד ומופיע בהודו ובעולם בשלושה העשורים האחרונים.

 Murat Aydemir (טורקיה) -טנבור

מאסטר בנגינה על טנבור. ארבעה מאלבומיו, אוסף יצירות אינסטרומנטליות, הגיעו למעמד אלבומי זהב בארה"ב. מחבר הספר "Maqam guide" ' מדריך לימודי בעקבות המקאם הטורקי. נגן במקהלה הייצוגית של משרד התרבות הטורקי.

ימקא

פרץ אליהו: טאר וניהול מוסיקאלי מארק אליהו: קמנצ׳ה וניהול אמנותי רוני עברין: כלי הקשה לובנא סלמה: שירה חגי בליצקי: קונטרבאס ואסים עודה: עוד ח׳ דוד מנחם - שירה קרדיטים מופע: יוזמה, לחנים, הפקה מוזיקלית וניהול אמנותי: מארק אליהו ניהול מוסיקלי ולחנים: פרץ אליהו עיצוב תאורה ותפאורה: עומר שיזף ועופר לאופר סאונד מופע: יבגני קרוליק הקלטות סאונד: ירון גורן סיוע בהעמדה בימתית: רננה רז הפקה: יעל כהן ע. הפקה: עדי קראוס צילום: מיה אגם, Tony Vacca

עלה בתאריך: 31 באוגוסט 2015