מתחת להר 2015 - סיכום כללי

2015 מתחת להר
  • השתתפותי
  • אקספרימנטלי
  • הפקת מקור
  • שיח
  • מפגש
שתפו
twitter
facebook
פסטיבל לאמנות ציבורית חדשה


הר הבית הוא בראש ובראשונה היסטוריה רב שכבתית של פעולה בלתי נרגעת, רוויית חיים ודם. היבוסים, הכנענים, היהודים, הרומאים, המוסלמים, הממלוכים, הצלבנים, הבריטים, הירדנים, הפלסטינים והישראלים העלו על ההר הזה את המיטב. מספרים שכאן נעקד יצחק, בברית החדשה נכתב שמכאן יהושע בן נצרת גורש, על פי המיתולוגיה האיסלאמית מכאן עלה הנביא מוחמד השמיימה. כאן עמד בית המקדש, כאן נרצח המלך עבדאללה, כאן משחקים נערים כדורגל ביום שבת וכאן שכנה המזבלה הביזנטית גדולה. וכאן, במקום הזה, שהוא רמה מלבנית בת 144 דונם בגובה 743 מטר מעל פני הים עם שתי כיפות במרכזה, עורכים עד היום בקנאות את הטקסים, המאבקים והמופעים הכי משמעותיים, הכי אלימים והכי נפיצים בנקודת המפגש בין מזרח למערב. הר הבית הוא הבמה המרכזית של הסכסוך. 

פסטיבל מתחת להר, בשנתו הרביעית, התקיים סביב הנקודה הטבורית של הר הבית ובמעגלים הולכים ומתרחבים סביבה. הוא בחן את היחסים שנחרטו בהיסטוריה עקובה מדם, כמו גם את מרקם החיים היומיומי על ההר. הוא התעקש להשאיר על השולחן את הקדושה, ההיסטוריה, הקונפליקט, המיתולוגיה, הכיבוש, היופי, השנאה, ההוד, הלאומנות והכאב שטמונים בהר הזה וביקש להרכיב מהם תצרופות חדשות ותובנות על המקום והזמן הזה, על העתיד האפשרי והמדומיין ועל חיים יחד.

עבודות האמנות שהוצגו בפסטיבל ביצעו פעולות שהציעו הסתכלות אחרת על הנרטיב המוכר והמקובל של הר הבית וביקשו  לבנות לו סיפורים ומחוות אתאיסטיים, הומניסטיים ואוניברסאליים, מבלי לדחות את הקודש, העבר וההבדל. הן ביקשו  להדגיש את החשיבות הארכיטקטונית, האמנותית, הארכיאולוגית, הפרפורמטיבית והסמלית של ההר וניסו להציג דרכים חדשות מן המבוי הסתום הפוליטי והרוחני שאליו הוא נקלע.

 רשימת העבודות המלאה:

פעולות

חדר // הר // בית

סימון השלמה

ותיקי מלחמות ישראל

הצעקה האחרונה

הבור והבסיס

התכנסויות:

הבוטניקה של הר הבית

המקדש הבוער

הליכות בלב חראם א-שריף

המקדש הכנעני על ההר

המקדש הפנימי

כסף וקדושה - כלכלה פוליטית על הר הבית

על איזה מקדש אני חולמת

יופי והנשגב במקדש האצילי

תרבות, היסטוריה וחיים פלסטינים בעיר העתיקה

היסטוריה של אלימות בהר הבית

החצר האחורית של האגן הקדוש

על המבט - ביטחון, פיקוח ושליטה על הר הבית

עיצוב מתחם הכותל - 1967-2017

 

 

 

 

 

 



הר הבית

מנהל אמנותי: עומר קריגר

מפיקה: הילה שטרית

עלה בין ה-26 ל-28 באוגוסט 2015